کد مطلب:293492 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:630

بیان نسب ملکه ی ملک و ملکوت حضرت فاطمه زهرا


بس در رفعت شأن و مقام والای نسبی حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها و علی ابیها وبعلها و بَنیها، كه دختِ اوّل شخص عالم امكان است و اثر روحانی و جسمانی حضرت خاتم انبیاء و سرور اصفیاء همان اثر صادر نخستین و اوّلین جلوه ی رب العالمین. فاطمه ی زهراسلام الله علیها دختر كسی است كه در نظام وجود از غیب و شهود بالادست او در مرتبه و مقام كسی نیست، مگر ذات واجب الوجود. او دختر شخصی است كه اشرف الاولین والاخرین و رحمه للعالمین و خاتم الانبیاء و المرسلین است: بتصریح نصّ قرآن لقوله تعالی (و ما ارسلناك الا رحمه للعالمین)آیه 107 سوره انبیاء و نیز (ولكن رسول اللَّه و خاتم النبیّن)


از آیه 40 سوره ی احزاب: بزرگان از اكابر و اعاظم عرفای شامخین در تعریف خاتم گفته اند (الخاتم من ختم المراتب باسرها و بلغ نهایته الكمال)


زین سبب خاتم شده است او كه بجود

مثل او نی بود و نی خواهند بود


حق مر او را برگزید از این و آن

رحمه للعالمینش كرد از آن


مظهر عشق حق و مجبوب حق

بُرده از كروبیّان جمله سبق


براهین عقلیّه و نقلیّه این واقعیت را ثابت نموده كه سكّه تعیّن اُمّ التعیّن ختمی جمعی كمالی منحصراً بنام آن حضرت زده شده و خدای حكیم آن بزرگوار را بر تبه خاتمیّت سرافراز و او را از میان كُلّ ماسوا برگزیده ی و مقام شامخ خاتمیّت را به آن حضرت عطا و مرحمت نموده است:

هر مادّه ای كه قابل این گوهر گرانمایه نیست آیا نمی بینی كه خدای جهان آفرین كه بر كلك او بیكران آفرین از بسیاری از جماد اندكی را نبات و از بسیاری از نبات اندكی را حیوان و از بسیاری


از حیوان اندكی را انسان نمود؟ یعنی نباتی كه در طریق وجود خود حیوان است و حیوانی كه در صراط وجود خود انسان است و از بسیاری اناس اندكی را عاقل و از بسیاری عقلاء اندكی را مسلم و از بسیاری مسلمین اندكی را مؤمن و از مؤمنین اندكی را عابد و از عابدین اندكی را زاهد و از زاهدین اندكی را عالم و از عالمین اندكی را فقیه و از فقهاء اندكی را حكیم و از حكماء اندكی را عارف و از عرفاء اندكی را ولی و از اولیاء اندكی را عارف و از عرفاء اندكی را اولوالعزم و از اولوالعزم یكی را خاتم آفرید پس در نظام كلّ اشرف مخلوقات و افضل مصنوعات حضرت خاتم النبیاء و سرور اصفیاء محمد مصطفی علیه و آله آلاف التحیه و الثناء است كه فاتح است در قو نزول و خاتم است در قوس صعود:


ای كائنات را بوجود تو افتخار

ای بیش ز آفرینش و كم ز آفریدگار


(تو فاتح وجود و تو هم خاتم وجود

ختم كمال در تو نموده است كردگار)


(عالم ز فیض هستی تو پدیدار آمده

پس كائنات را بوجود تو افتخار)




ما ضمن رساله ی (جلوه ی ربانی در اثبات خاتمیت) علاوه بر آیات قرآنیه و اخبار و احادیث و خطب صادره از مقام عصمت و معادن حكمت نیز از طریق بُرهان: ده برهان و دلیل عقلی بر اثبات خاتمیت نبیّ اكرم و رسول خاتم حضرت محمد مصطفی صلی الله علیه و آله و سلم اقامه نموده ایم كه فهرست آن براهین به قرار ذیل است:

بُرهان اول از طریق لزوم مظهر جامع

بُرهان دوم از طریق لزوم انتهای سیر صعودی

بُرهان سوّم از طریق لزوم تكمیل فیض اِلهی

بُرهان چهارم از طریق تطابق نظامین

بُرهان پنجم از طریق اسفار اَربْعه

بُرهان ششم از طریق قاعده ی امكان اشرف

بُرهان هفتم از طریق قاعده ی امكان اخس

بُرهان هشتم از طرق برهان لزوم قانون تام و اتمّ آسمانی

بُرهان نهم از طریق برهان لزوم رابط بین خالق و مخلوق

بُرهان دهم از طریق قاعده ی وجوب لطف بطریق اَوْلی، چه خاتم مكمّل دائر نبوّت و سفارت اِلهیّه است:

بیان این براهین دهگانه مشروحاً در كتاب جلوه ی ربّانی در اثبات خاتمیّت مندرج است كتاب نامبرده كه با خطّ مؤلف است


عیناً عكس برداری و در ایران و خارجه منتشر شده است و چند نسخه از آن نزد مؤلف موجود است كه در صورت مراجعه به طالبان آن اِهداء می گردد:

لمؤلفه


هزار بیّنه دارم كه در نظام وجود

كسی به مرتبه ی ختم انبیا نرسد


ز صد هزار پیمبر كه در جهان آمد

كسی به منزلت و فضل مصطفی نرسد


به حسن معنی و صورت مثال او نَبُوَدْ

تو را در این سخن انكارِ كار ما نرسد


محمّد (ص) است كه او را ستود ذات ودود

ز حق ثنا به كسی جُز به یار ما نرسد


خدا و جمله ملائك ثنای او گویند

دعای ما به سما جُز كه با ثنا نرسد


شفیع جمله خلایق به روز محضر اوست

كسی به رتبه احمد (ص) ز ماسوا نرسد


چه اوست مظهر جامع كه خاتمیت را

جُز او به لیاقت ز ماسوا نرسد





مراست دست به دامان این چنین یاری

كه از ازل و ابد كس به یار ما نرسد


این حدیث شریف از خود حضرت ختمی مرتبت منقول است كه فرموده (ما خلق اللَّه خلقاً افضل منیّ) و در حدیث معتبر دیگر آمده كه حضرت ولی اللَّه اعظم علی علیه السلام از پیغمبر خاتم صل اللَّه علیه و آله و سلم پرسید (یا رسول اللَّه فَاَنتَ افضل او جبرئیل) حضرت در جواب فرمود (یا علی انّ اللَّه فَضَّلَ انبیاء المرسلین عَلی ملائكته المقرّبین وَ فَضَّلنَی عَلی جمیع النبیّن و المرسلین وَالْفَضْلُ بعدی لك یا علی والائمة من بعدك) این حدیث نورانی را علامه محقق ملامحسن فیض كاشانی از شیخ صدوق رضوان اللَّه علیهما در كتاب علم الیقین خود نقل نموده است.